Cinelerra-GG effektek

Table of Content

Cinelerra-GG effektek? Az utóbbi időben elég sokat használtam a Cinelerra-GG videóvágó programot. Már volt róla szó, így nem kell bemutatnom. Egy érdekes, és hasznos megoldás rögvest felkeltette az érdeklődésemet: egyes effekteket nem a megszokott mód kezel, illetve a Kdenlivehez képest sokkal jobb megoldással kezeli az effekteket. Alapesetben a Kdenlivehez hasonlítom, mert ezt használtam aktívan, így azzal van tapasztalatom. Ha a Kdenlive alatt szeretnék egy akármilyen effektet rárakni egy klipre az nem jelent gondot, de ha ugyanazt az effektet akarom sok, rövid kliphez illeszteni, akkor mindegyikre egyesével kell felrakni. Azaz a szemlélete a kliphez illesztett effekt megoldás. Ez alapvetően nem rossz elgondolás, csak ha egy hosszabb videó felvételt sok apróra vágjuk (szüneteket, nem kívánt részeket kivágjuk) akkor komolyabb effektelésnél már biztosan kimarad valami. Ezt ki lehet cselezni, hogy a vágás előtt beillesztjük az effektet, majd vágás közben megmarad minden egyes klipben. De ha utólag akarunk egy több tucatnyi mini klipet tartalmazó szakaszt kinagyítani?

Miben más a Cinelerra-GG?

A Cinelerra-GG más szemléletben dolgozik. Alapvetően jobb a megoldása (szerintem). Első ami rögvest feltűnik, hogy nem egy kliphez kötött, hanem a klipek alatt jelenik meg és több klip alá is húzható. Pontosan úgy, mintha egy akármilyen  egyéb médiatartalom (pld. képet) hosszát húznánk. Így utólag is, a vágások után simán beilleszthetek bárhova egy nagyítást, vagy akár a színeket is változtathatom a vágásokon átívelve. A képen kissé széthúztam a három klipet, hogy a fekete sávok jól jelezzék: ott el lett vágva, több rész alatt van a kontrasztot szabályzó eszköz.

Cinellera-GG effekt
Cinellera-GG effekt

Ha megnézed a effekt csík végét három kis ikonkát látni. Az utolsóval deaktiváljuk az effektet a Cinelerra-GG alatt, ami kényelmesebb, mintha meg is kellene nyitni valami panelt hozzá. Az első két kis ikon a beállítást szabályozza. A középső a grafikusabb megoldás, ahol pld. kis csúszkákkal, jelölő négyzetekkel szabályozhatjuk a működést. Az első ikon a numerikus beállítást teszi lehetővé, ahol a kiválasztott jellemzőknek adhatunk értéket. Itt lehet a beállításokat is elmenteni. Ez kicsit szokatlanabb lehet, de jellemzően a többet használt effekteknél van grafikus „csuszkás” beállítási lehetőség.
A Cinelerra-GG nagyon kényelmessé teszi az effektek elhelyezését, mert nem csak simán beilleszthetjük, majd a hosszát húzással állíthatjuk be, hanem ha előre kijelölünk egy szakaszt, ahova be szeretnénk rakni, akkor ha arra illesztjük rá, automatikusan felveszi a méretét. Igen gyors megoldás.

Vonalak az idővonalon

Ha úgy állítjuk be a Cinelerra-GG kinézetét, akkor az idővonalon a beállítás szerint pár vonal jelenik meg. Ezekkel lehet szabályozni egyes effekteket, gyorsan és kiesebb gyakorlás után már kényelmesen. Ilyen lehet a sebesség, a pozíció, zoom stb.
Alaphasználatuk nagyon egyszerű: a kívánt időpontban a megfelelő (színesek, így el sem téveszthető) effekt vonalára kattintva le- és felmozgatva állogatjuk be. Nem okozhat gondot.
Hatékony megoldása a Cinelerra-GG programnak, mert az egérrel gyors lehet beállítani kattintással, majd tolással a szinteket.

Az effekteket jelképező vonalakat a Ctrl+0 (nulla) kombinációval előcsalogatható panelben kapcsolgathatjuk ki és be.

Apró trükk a Cinelerra-GG effektjeihez

Az a pár, fontosabb effekt, ami így elérhető napi használatú. Érdemes kipróbálni és begyakorolni őket.
Aki – mint ént is – egy másfajta szemléletben készült programot hasznát az első pár alkalommal nagyon bele tud keveredni ezekbe. 🙂
A Cinelerra-GG alapvetően itt is azt a gondolatot alkalmazza, hogy az egész idővonalra végigvezeti a effekt vonalát. Ami logikus is, hiszen bárhol, bármelyik időszeletben alkalmazni lehet, nem kell megnyitni, a klipre illeszteni. Így beállítást villámgyorsan az egész videóra beállíthatunk, és ha beillesztünk más klipet, arra is érvényes lesz (azon a tracken, sávon). Szuper, de valóban át kell látni a koncepciót: ez egy vonal, ami végtelen hosszú, és a beállítását a következő klip szelet is örökli. Ha a zoom (ez lesz a példa) értékét felemeljük, majd a sávba beillesztünk a végére egy újabb klipet, akkor az is automatikusan felveszi az értékét.
Így a véletlen, akaratlan beállításokra érdemes pár alapvető rutint kialakítani.

Cinelerra-GG rutin tipp

Ha csak egy klipre, egy szakaszra akarunk valamit állítani, akkor azt emeljük át egy másik videó sávba. Így a vonalak tolásával csak az adott sávon lévő klipekre gyakorolunk hatást. Ez hatékony és biztosan nem lesznek olyan részek, amire hatással lesz a beállítás, de nem szeretnénk. Egy sáv, egy klip, egy effekt. Elszeparáltunk mindent, nem keverednek össze a dolgaink.

másik sáv, más effekt-vonal
Másik sáv, más effekt-vonal

Itt vehetjük hasznát a Cinelerra-GG szuper megoldásának, hogy a sávok magassága jól állítható, és az ilyen egy sáv, egy klip szelet, egy effekt megoldású sávokat össze lehet nyomni kicsire. Látjuk, hogy vannak, de nem foglalnak el helyet.

A fenti megoldás pár sávnál még jó megoldás, de ha több, nem egybefüggő helyen kell a változtatásokat megtenni, akkor már nem lesz praktikus. Ilyenkor egy alapmegoldást érdemes használni. Ezt – ahol olvastam – hárompontosnak nevezték, így én is maradok ennél a megoldásnál.
Mi a probléma az ilyen folyamatosan, a sávon végigfutó vonallal állogatott effektekkel?
Alapesetben a legelső filmkockánál, és végig a legutolsóig az értéke alapérték. Legyen ez a példában 100. Majd valahol ezt megváltoztatjuk 150-re. Ilyenkor az első képkockától a változtatás helyéig egy ívben változik az érték. Ez egy felvezetésnél, vagy lekeverésnél nem is rossz, hiszen az átmenet a cél. De nem feltétlen jó ez minden esetben.

A másik probléma a kívánt effekt végénél lesz. A vége után is marad a megemelt 150 érték. Ami nem jelent gondot rutinos vágónak. Ott is elhelyezünk egy kattintással egy kulcskockát. Majd vissza kell állítani a 100-as értéket. Ami nem feltétlen egyszerű, hiszen nem biztos, hogy pontosan odáig húzzuk le a vonalat. Kicsi eltérés egy zoomnál már nagyon csúnya eltérést ad, ha az nem 100, azaz eredeti méretű, hanem 98.

Mi lehet a megoldás?

A Cinelerra-GG is használ kulcskockákat, keyframe megoldást. Az alapértékről indul a beállítás, amikor elkezdünk szerkeszteni, akkor az alapértékeket kapjuk.

Ezt a kettőt használjuk ki, hogy gyorsan és hatékonyan tudjuk a Cinelerra-GG által adott lehetőséget használni. Az első feladat két pontban elhelyezni három-három kulcskockát. A szerkesztendő terület elején, és a végén. Az első azért fontos, hogy a videónk elejétől a szerkesztés elejéig ne változzon az alapérték, és ne egy átmenetszerű ívben mozogjon. A végét azért kell megjelölni, mert ha azután effekt nélkül, azaz alapértéken szeretnénk tartani a beállítást, ne kelljen állogatni semmit. Már meg lesz jelölve a helyes beállítás.
Azért kell elől, és hátul is hármat bejelölni, egy-egy képkocka távolságra, mert így teljesen elszeparáljuk a szakaszokat. Ha csak egyet kulcskockázunk, akkor nem kívánt hatások is lehetnek.
A képen egy nagyon egyszerű példa mutatja be a problémát és a megoldásokat:

Az első szakasz normál méret, a második 150%-os nagyítás, majd visszatérjen a harmadik elején a 100% nagyításra. Jelöljük meg a nagyítandó klip elejét, végét.

Hát ez így nem jó!
Hát ez így nem jó!

A legalapvetőbb hiba, ha az elejére (A pont) nem rakunk le egy kulcskockát, mert akkor a B pont emelésekor az is felmegy a 150%-os szintre. Logikusan oda is kerüljön egy kulcskocka. Azaz kattintsunk oda is!

 

 

Már valamivel jobb!
Már valamivel jobb!

Látható, hogy ha a csak B pontban  egy keyframet rakunk le, akkor az első szakasz értéke is folyamatosan emelkedik,  a visszatérés a C pontig egy keyframe mellett folyamatos lesz, azaz nem a 100-150-100 értékű nagyítások lesznek.

 

 

Javul, de...
Javul, de…

Ha a B pontba már két, szorosan egymás mellett lévő kulcskockát rakunk és a másodikat emeljük, akkor az első szakasz már megfelelő: stabil, nagyítás nélküli. A középső még nem jó, de a megoldást már ismerjük: a C pontba is, a meglévő elé bekerül egy kulcskocka, és azt feltoljuk a 150%-os szintre:

 

 

Így már azt kaptuk amit akartunk: az első normál, a második nagyított, a harmadik újra normál. Bár a megoldás nem túl összetett, de nagyon jól mutatja, hogy miképp kell elszeparálni a klipeket, ha nem akarjuk, hogy az előző beállításai érvényesek legyenek a következőre.

De minek ide három?

Nagyon egyszerű a válasz. A Cinelerra-GG logikusan van felépítve. Ha egy keyframe törölve lesz akkor az előző és az utánalévőt köti össze a vonal, jellemzően ferdén. Nem pedig visszaállítja az alapértéket. Ami a jelen esetben nem jelent gondot, hiszen a B pontban az előző keyframe a 100%-os nagyítást jelölné, de mi van, ha ott az első klip 120%-os? Kitöröljük a 150%-ra beállító keyframet és akkor a második klip első nagyítási értéke 120%-ra ugrik, pedig a legtöbbször egy keyfarme törlésénél azt várnánk, hogy visszaállítja az értékét az alapra. Így ha van három kulcskocka, akár az elsőt, akár a harmadikat töröljük, a középső lesz az, amihez igazítja az értékét, azaz visszaáll normál, alapértékre. Így nem kell tologatni a pontokat. Azaz mindig – egy-egy szakaszvégnél – három értéket jelölünk meg: az előző szakasz utolsó értékét, majd egy képkockával odébb az alapot, illetve egy képkockával odébb a következő klip kezdő értékét. Bár az első időben ez macerás lesz, de pár „hogyan tologassuk vissza a keyframet” játszadozás után hamar megszokjuk, hogy a klip végére berakjuk a három kulcskockát a kezdeti szintre.
Ha kész a szerkesztés ezeket törölni is lehet, de jellemzően nem lehet észrevenni ha bent marad. Egy normál film 30 vagy több képet tartalmaz másodpercenként, és egy ezek közt nem látható.

Logikus, de leírom: a két végpont közti három-három keyframe blokk közt bármennyi idő, klip lehet, ha ott biztosan nem kell az alapérték! Azaz, ha egy videót végig 110%-os nagyítással vágsz, akkor nem kell minden vágáshoz a három kulcskocka. Az elejére, ha van esélye, hogy oda beillesztesz egy olyan klipet, amire nem akarod az effektet alkalmazni, és a végére, ha oda esetleg kerül olyan, amire nem kell az effekt.

Bár én folyamatosan a nagyítást emlegetem, de nem csak a nagyítás, hanem az eltolás és a sebesség stb. is hasonlóan működik.

A Cinelerra-GG dicséretére írom le

Azonos hosszúságú, viszonylag sok „kép a képben” és belenagyítást tartalmazó videót tíz százalékkal rövidebb idő alatt effekteltem meg, mint Kdenlive alatt. Ez egyértelműen a Cinelerra-GG koncepciójának köszönhetem, hogy csak a keyframeket raktam (kattintás) és állítottam be az értékeket (tolás).
Az elején zavaró lehet (az lesz), hiszen nem ehhez szoktunk, de a jóba hamar bele lehet szokni!