Mi is a Cinelerra GG?

Table of Content

Már készítettem egy videót, melyben bemutatom a Cinelerra-GG videó vágó programot. Most itt is összeszedem a gondolataimat ezen téren. A kérdés, ami egy újabb programnál felmerül: kell ez nekem, és érdemes lenne átállni erre? Miben tud többet, mint a másik?

Mi is a Cinelerra GG?

A Cinelerra egyik ága, ami havi rendszerességgel, a hó elején frissül. Egy nem lineáris videó vágó program. A Cinelerra-GG Infinity https://www.cinelerra-gg.org/ ezen az oldalon található. Több Cinelerra fork létezik, én ezt a verziót választottam.

Előnyeiről sokat lehet beszélni, én jelenleg csak azokat említem, melyeket pár próba után megtapasztaltam.

A frissítés gyakorisága

Alapvetően fontos a hibajavítások, a stabilitás és a fejlődés érdekében, hogy folyamatosan kerüljenek kiadásra a fejlesztések. Az eredeti ág lassan, de stabilan adja ki a frissítést. A Cinelerra-GG Infinity más koncepciót követ: havonta a hó végén, a következő hó elején jönnek az újdonságok, javítások.
Ezekbe bekerülnek a rutinszerű javítások és az új funkciók.

A program elérhető a legtöbb nagyobb disztribúcióhoz, illetve havi rendszerességgel készül egy appimmage is. Ez lehetővé teszi a kockázat nélküli munkát, hiszen ha a mostani appimage jó, stabil, de a következőbe lenne hiba, akkor sem kell downgrade-t használni, csak a mostani appimage fájt visszatenni.

A telepítés így egyszerű, nem okozhat gondot.

Tudásszintje megfelelő

A Linux rendszereken a videóvágó programok minősége a windows-os letorrentezett (lopott) professzionális programokhoz képest kisebb. Ezt sokan mint végső érvet emlegetik, de logikusan nem lehet összehasonlítani egy free programot a profi (több száz dolláros) videóvágóval.
A Cinelerra GG többet tud, és jobban tudja azokat, mint a legtöbb általam ismert videóvágó. Természetesen nem DaVinci, de nem is kell akkora gép hozzá, nincsenek meg a bosszantó korlátozások, mint a DaVinci free ágában. Igaz, messze nem tud annyit, de nem is kell nekem egy olyan professzionál program, amihez nagyon el kellene mélyedni a tanulásba.
A kdenlive-hez hasonlítva többet tud, és számomra kényelmesebb működést tesz lehetővé. Sok egyéb linuxos videóvágónál többet, sok esetben sokkal többet tud.

Cinelerra GG érdekesebb megoldásai

A teljes, mindenre kiterjedő ismertetőt a honlapjukon megtalálod, nem ismételgetném el.
Ami számomra nagyon kényelmes a különálló ablakok koncepciója. Egyéb vágó programoktól eltérően nem egy alakban indul, hanem négy, öt különálló ablakban. Ez az első pillanatban nagyon zavaró lehet, de miután megszoktad már nehezen váltasz vissza másikra.
Az ablakok így mozgathatóak, átrendezhetőek és ha kell be is zárhatóak. Azt, és csakis azt látod, amire akkor és ott szükséget van. Létrehozhatsz sablonokat és azok használatával a megfelelő elrendezést lemented, és amikor kell alkalmazod.
A különálló ablakok koncepciója a Cinelerra GG vágóprogramban nagyon kényelmes, mert én I3wm ablakkezelőt használok. Így az ablakokat a több monitor közt és a monitorokon úgy osztom el, ahogy akarom. Ami máshol is így van, de itt az ablaktípusokat kihasználva kényelmesen dolgozom.
Egy hátránya van a wm-es alapnak: a Cinelerra-GG ablak elrendezési sablonjai nem fognak működni, hiszen az ablakokat a I3wm szabályai szerint lehet elrendezni.
A különálló ablakok hatékonnyá teszik a munkát a kétféle videólelátszó ablakkal.

Viewing window és Compositor window

Sok videóvágóban van Viewing window, azaz clip nézegető ablak. Bár többen találkoztam a nézegetésen túli megoldásokkal is, de itt egy majdnem komplett elővágási, előfeldolgozási lehetőséget is kapunk. Ez akkor kényelmes és teszi gyorsabbá a munkát, ha nagy klipekből kisebb részek kellenek csak. Itt gyorsan kivághatjuk a a kívánt részt, majd azt rendelérés stb. nélkül pontosan úgy, mint egy különálló klipet használhatjuk. Aki nem érezné át ennek a lehetőségnek a nagyszerűségét, egy élő példa: kétórás filmből kellett félperces rész. A Viewing window segítségével a kívánt rész elejét, végét kijelöltem, majd a projektek közé, mint egy klipet beraktam. Máshol ez így működik: vágósávra tesszük, majd a nem kívánt részt levágjuk. Ez elég macerás, ha a vágósávon már van több videó is, azok mögé kell berakni a vágandó videót, majd vágni, a kész klipet beilleszteni a helyére. A Viewing window segítségével a Cinelerra-GG szeparáltam, a vágósáv érintése nélkül oldja ezt meg. Ami nem csak kényelmes, gyors, hanem a gép terheltségét is csökkenti. Ez nagyobb projekteknél nem hátrány!

A másik felfejlesztett ablaka a Compositor window, ami a kész projektet mutatja. Ez mindegyik vágó programban ott van. Jellemzően a lehetőségek kimerülnek a projekt videó mutatásában, és esetleg pár effekt stb. grafikus szerkesztésében. Itt – mint a komoly, nagy és fizetős programoknál – teljesen elvégezheted a vágást a Compositor ablakban. Azaz nem csak nézeti képet kapsz, hanem egy vágó, szerkesztési lehetőséget is. Ha sima vágási feladatok vannak akár a vágósáv használata nélkül is megoldható nagyon sok feladat. A vezérlést billentyűzetről is megoldhatod, így egy normál billentyűzet mellett egér nélkül is dolgozhatsz.
Pár effektet kipróbáltam. Tapasztalatom szerint a Compositor ablakban a megjelenítésük, és esetleges manipulálásuk gyorsabb, és zökkenőmentesebb, mint a kdenlive programban. Érezni, hogy ezt nem csak a projekt megjelenítésére, hanem a komponálásra, a ténylegesen elvégzendő munka helyének is tervezték.
A megjelenítendő kép minősége csökkenthető, ami további erőforrást takaríthat meg és gyorsabb megjelenítést tesz lehetővé.

Mentési módok a Cinelerra-GG alatt

A projekt folyamatosan mentésre kerül, így – bár érdemes – nem kell folyamatosan nyomkodni a mentés gombot. Igaz, a kdenlive is stabil már, de nehéz leszokni a folyamatos mentésről…
Ha probléma merülne fel, akkor sem kell pánikolni. Egy összeomlás, gépleállás, áramszünet után azonnal visszaállítható a projekt. Itt az azonnal kitételen van a hangsúly. Ha nem a program újraindítása után rögvest állítod vissza, akkor már problémás lehet, hiszen a folyamatos mentés miatt a mentési adatokat felülírja.
Bár nem közvetlen a mentési téma, de nagyon jó a fájlkezelése, a médiafájlok belinkelése a projektbe. Érdemes az összes felhasznált állományt egy könyvtárba rakni, így a munkakönyvtár mozgatható lesz, és azt átmozgatva másik gépre ugyanott folytatható a munka, ahol abbahagytad. Van olyan projekt mentés, amikor a szétszórt médiafájlokat egy könyvtárba másolja, és így mozgatható lesz. Ez működik is! Így egy projekt archiválható, ha kell újranyitható bármikor. Ami sajnos nem minden vágóprogramnál működik… Nincs bosszantóbb, mint amikor egy projekt mentését megteszed, archiválod a programban leírtak szerint, majd amikor vissza akarod állítani, akkor kerülnek elő a problémák.

A mentéshez tartozik a stabilitás kérdése is. A kdenlive-re sokan panaszkodtak a régebbi verzióknál a stabilitásra. Bár az is átírásra került, stabil lett, de a megszokás miatt mindenkor legelőbb egy stressztesztre kerül nálam sor. Nagy fájlok, rengeteg effekt, összevissza rakosgatott átmenetek, több, eltérő formátum, plusz hangsávok használatakor kiderült: ez bizony stabil. Sem komolyabb lassulás, sem pedig fagyás, kilépés nem volt. Ami fontos, mert bosszantó, ha menet közben elszáll a program.

A vágósávon

A fő munkaterület a vágósáv, így elsőre mindenki azt nézi meg. Minden, a munkához kellő funkciója jól működik. Kicsit összetettebb, mint a kdenlive sávja. Szokni kell, de problémával nem találkoztam eddig a sávon. Amire figyelni kell: ez a Cinelerra GG „program”. Azaz minden egyéb ablak becsukható, de ezt nem csukhatod be, mert akkor kilép a szerkesztőből. Ami nem probléma, mert ha még nincs mentve a projekt első alkalommal, rákérdez, ha meg már van neve, akkor az automatikus mentési módszer miatt újraindítva folytathatod a melót.
A vágósávon a sávok jól manipulálhatóak, akár egyesével is változtatható a méretük. Nagyon kellemes koncepció a Gang mód (ikonok közt az utolsó) ahol beállítható, hogy csak a videó sáv, vagy a videó sáv és az összes hangsávja is, esetleg a videó sáv, és egy, összevont hangsáv legyen látható.
Ez akkor hasznos, ha sok hangsávod van, összecsukod egy videó, egy hangsáv beállításra. Így a vágás közben nem mozgathatsz el véletlenül egy hangsávot szelet, ami könnyen előfordul gyakorlatlan vágónál.

Bár máshol is megtalálható, így itt is egyes effektek vágósávról való beállítása. Nagyon kényelmesen ki- és bekapcsolható a lehetőség, amikor az effektet egy vonallal, annak görbéjével szabályozzuk. Ilyenkor a kattintással létrehozzuk a kulcskockát, majd függőlegesen mozgatva erősebb, gyengébb lesz a hatás. Nem újdonság, de kényelmes.

Egy ablak – minden eszköz

A Cinelerra GG az összes felhasználható eszközt egy ablakban tart. A Resources alatt a média fájlok (videó, hang és kép), proxy fájlok, klipek, videó és hang effektek, átmenetek egy ablakban jelennek meg. Rendezetten. Ezt a kdenlive alatt is megoldhatjuk, nem nagy újdonság. Maga az elv, hogy igyekeznek egy rendezett megoldással segíteni a munkánkat teszi érdekessé.

Az átmenetek száma kilenc, ami nem tűnik soknak. Bár mindenki tudja, hogy nem az átmenetekkel kellene feldobni az unalmas videókat, de szeretjük, ha sok van, még akkor is, ha a legtöbbet sohasem használjuk.
Az effektekből nagyon sokat kapunk, ezek közül párat – a számomra fontosakat – ki is próbáltam. Jól működnek, a beállítási lehetőségek jól, alapvetően nincs problémám a kínálattal, sem pedig a beállítások felülettel, lehetőségeikkel. Cinelerra GG ilyen szempontból bővíthető. Legalábbis a leírás szerint, mert nem próbáltam ezt még ki.

Feliratozási lehetőség

A megszokott lehetőségeket adja, ami elég az egyszerűbb feliratokhoz. A megszokott feliratozást kényelmesen megtehetjük. A feliratokhoz pár alap effekt tartozik, illetve itt is használhatjuk a videóknál megszokott effekteket. Ha már összetettebb faladat van érdemes vektor, vagy pixelgrafikus programmal elkészíteni a feliratot, ahol sokkal nagyobbak a lehetőségek.

Cinelerra GG kezelhetősége?

Ez már nagyon szubjektív téma. Minimális gyakorlat után már nagyon jól kezelhető a program. Akár az egér használata, akár a billentyűkötések logikusak. A legtöbb alapvető művelethez többféle megoldás is tartozik. A beállításoknál az alap, gyári beállítás kényelmes, nekem megfelelő. A beállítási panel átlátható, bár nem magyar, de követhető.
A program masszívan működik, nincs akadás, sem lassulás, nem gondolkodik egy pillanatig, ha terheltebb a gép. Alap beállítással – minimális előzetes ismeret mellett – hatékonyan lehet dolgozni, a legtöbb funkciója intuitív, azt, és úgy teszi, ahogy elvárja az ember.
A kezelhetőségét segíti a felugró kis help szöveg mindenhol, illetve a súgó, plusz a honlapjukon lévő teljes körű, de angol leírás. Van youtobe csatornájuk is, ahol az alapokat, és pár trükköt elsajátíthatsz.

Ami a Cinelerra-GG ellen szól

Igazi oka nincs, hogy ne ezt használjam, de aki kezdő nála lehetnek problémák. Összetettebb, mint a többi (kivéve a DaVinci). Ez okozhat problémát, mert itt már nem elég a próbálgatással való tanulás. Át kell futni legalább pár videót, vagy a leírást. Enélkül a lehetőségek nagyon kis szeletét tudod kihasználni. Ha pedig nem használjuk ki a program összes, számunkra fontos elemét, akkor minek használunk sokat tudó programokat?