Picom alapok: árnyék

Linux kezdő
Linux kezdő

Árnyékok és a picom. A picom árnyék kezelése nagyon jó, és jól szabályozható, így az átlátszóság mellett ezt szokták kiemelni. A kérdést, hogy neked kell picom árnyék, vagy nem? Te döntöd el. Szektás vitákat láttam ebben a témában, hiszen van akinek tetszik, és van, aki ördögi csúfságnak kiáltja ki. A lehetőség adott, így végigvesszünk pár beállítást és egy általános megoldást is.

A picom árnyék

A picom árnyék egy vetett árnyék szerű megoldás, ami nem igazi árnyék, hiszen nincs térbeli kiterjedése az ablaknak, amire egy fény vetül és veti az árnyékot. Gyakorlatilag úgy kell elképzelni, mintha egy ablakról készült másolatot elmozgatnám egyik irányba és a széleit elhomályosítanám, átmenetet stb. adnék hozzá, és egyéb vizuális effekttel árnyékhatást érnék el. Ezt grafikai programokban a betűk, szövegek árnyékolásánál szoktuk használni. Így nem lesz idegen a megoldás.

Shadows szakaszban találjuk ezt a beállítást

Ide másolom az első kommentelt részt, ami nagyon hasznos lesz, és egy kitérésre ad okot:
# Enabled client-side shadows on windows. Note desktop windows
# (windows with ‘_NET_WM_WINDOW_TYPE_DESKTOP’) never get shadow,
# unless explicitly requested using the wintypes option.

Amiből a vége az érdekes: Jegyezd meg: az asztali ablakok (a desktop típussal rendelkező ablakok) soha nem kapnak árnyékot, hacsak kifejezetten nem kérjük.
Mi is ez? Ugorjunk a fájl legvégére, ahol elég sok beállítás után találunk egy általános ablaktípus szerinti beállítást.

wintypes:
{
normal = { fade = false; shadow = false; }
tooltip = { fade = true; shadow = true; opacity = 0.75; focus = true; full-shadow = false; };
dock = { shadow = false; }
dnd = { shadow = false; }
popup_menu = { opacity = 0.8; }
dropdown_menu = { opacity = 0.8; }
};

Talán ez az egyik leghasznosabb blokk, amit érdemes az első lépésben az összes ablaktípussal kiegészíteni, hogy a későbbiekben ne maradjon ki semmi.
Itt adhatjuk meg a főbb paramétereket globálisan az adott típusra.
A picom árnyék nem jelenik meg a normál ablakoknál. Ha már próbálgattad az árnyékokat és bosszantott, hogy egy ablak mögött nem, de egy legördülő menü mögött igen, akkor itt van a kutya elásva. Itt lett letiltva a normál ablak mögötti árnyékolás.

normal = { fade = false; shadow = false; }

A sor megértése nem okozhat gondot: a normál ablaktípusnál a shadow, azaz a picom árnyék le lett tiltva. A megoldás egyszerű: true és már lesz is árnyék.

Itt az ablaktípushoz rendelhető paraméterek, értékek (ahogy látod azt is meg kell adni egyes esetben):

Fade, shadow – elhalványulás, árnyék
Az ablaktípus-specifikus árnyék- és fakulási beállításokat vezérli. Ez felülírja azt a beállítást, amit esetleg előbbre megtettél. Ha pld. itt az árnyékot engedélyezed az adott ablaktípushoz, de előbbre a kivételek közé betetted, akkor ez a beállítás lesz az érvényes. De erre figyelünk, és az ebben a blokkban megadható beállításokat nem a kivételek közt, hanem itt adjuk meg.

Opacity – átlátszatlanság
Az ablaktípus alapértelmezett átlátszatlanságát szabályozza. Ha a beállítások közt átírsz valamit, vagy szabályzol egy ablak, program tulajdonságát és nem úgy működik, ahogy azt gondoltad, itt keresd a hibát legelőbb.

Focus – fókusz
Azt szabályozza, hogy az ilyen típusú ablak mindig fókuszált legyen-e. Alapértelmezés szerint a “normál” és a “párbeszédpanel” kivételével minden ablaktípus be van kapcsolva. Itt a wm-ek beállításánál lehet ütközés, hiszen ott is szabályozhatod a fókusz megszerzését.

Full-shadow – teljes árnyék
Az eredeti leírás kissé homályos, de annyit jelent, hogy ha az ablakod átlátszó, akkor azon átlátszódjon-e az árnyék, amit vetnek az ablakok.

Redir-ignore
Ezt én nem használom, így nem is igazán tudok mást mondani, mint a leírás.

Vissza a picom árnyék beállításhoz

# shadow = false
shadow = true;

Nem igényel magyarázatot: ki- és bekapcsolja globálisan az árnyékokat. Alapbeállítás lehet a false állapot, így ha sehol nincs árnyék, akkor ezt nézd meg. A

shadow-radius = 6;

Az árnyék mérete, pixelben. Így a felbontástól és az ízléstől függő értéket meg kell keresni. Többször is módosítani kell, hiszen az egyéb beállításokkal együtt adja majd a kívánt képet. A

shadow-opacity = 0.7

Az opacity értéket adja 0 és 1 közt. Amíg beállítod az egyéb értékeket ezt vedd fel egyre. Jobban látod majd az árnyékokat és a hatások jobban érvényesülnek. Majd amikor végeztél, akkor ezt csökkentheted addig, amíg szeretnéd. A

shadow-offset-x = -7;
shadow-offset-y = -7;

Eltolás a két tengelyen. Ha elfogadtad a példámat, hogy a picom árnyék egy „másolat” ablak, akkor ez adja meg az eltolás mértékét. A hatás erősen függ a shadow-radius értékétől. A kettőt variálva kapod meg a kívánt hatást. Érdemes kicsit játszani a számokkal, hogy pontosan ott és olyan nagyságú legyen a picom árnyék, ami neked tetszik. Itt is igaz: egyszer kell beállítani, és azután már nem lesz vele teendő.

Ha szeretnéd a picom árnyék színét megadni, akkor itt megteheted. Az RGB arányokat változtathatod meg.

shadow-red = 0.5
shadow-green = 0.5
shadow-blue = 0.5

Nagyon hasznos lehet, ha van egy ablakkeret színed és ahhoz szeretnéd az árnyékolást igazítani. Babra munka, sok esetben a sima alap fekete, megfelelő opacity értékkel szebb eredményt ad.

shadow-exclude = [
"name = 'Notification'",
"class_g = 'Conky'",
];

A megszokott kizárásos megoldás. Értelemszerűen ennek nagy szerepe az esetleges dokkoknál vagy jellemzően átlátszó háttérrel megjelenő ablakoknál van. Nagyobb munka ezt beállítani – ha van amit ki akarsz zárni – ha engedélyezve van a normál ablakokra a picom árnyék hatás.
Itt is előfordulhat, hogy pld. a conky-t letiltod, nehogy ott árnyékot rajzoljon, de nem változik semmi, így a "! name~=''” megoldást kell használni.

Én egy egyszerű fekete (0.5 opacity) nagyon keskeny árnyékot adtam a picom segítségével az ablakokhoz. Elegáns, minden keret színhez jól illeszkedik, ha témát váltok, vagy hátteret, akkor sem ütik egymást a színek.
Az árnyék lehetőség a picom-ban megkíván bizonyos fokú ízlést. Kellemes és jól kinéző beállításokon kívül csiricsáré ronda, nulla színharmonizálással készült képeket is mutogatnak az emberek.

Az utolsó picom árnyék beállításnál megadhatjuk, hogy a monitor szélénél milyen távban ne jelenjen meg árnyék. Ez akkor hasznos, ha alul van a dokkolód, a panelod és az ablakok árnyékot vetnek rá.

shadow-exclude-reg = "x10+0+0"

A példa szerint az alsó 10 pixelnél nem lesz árnyék, még akkor sem, ha oda vetülne. Én nem használom, mert a panelem felül van.

Fade, áttűnés beállításai

Az egyik leglátványosabb effektus a fading, az áttűnéses. Sokan szeretik, mert feldobja a nyitási, váltási és egyéb folyamatokat, hiszen nem csak elődobjuk az ablakot, hanem valami szinten áttűnést is alkalmazunk. Bár maga az effektus nagyon jól néz ki, a beállítási módja egyszerű.

fading = true;

Értelemszerűen engedélyezni kell. Bár már automatikus és mindenki tudja: ugorj a végére, hogy melyik ablakoknál van ablak típus szinten engedélyezve. Alapbeállítás szerint a normál ablakoknál le van tiltva, így ne lepődj meg, hogyha a beállítások nem okoznak változás amíg nem engedélyezed. A

fade-in-step = 0.03;
fade-out-step = 0.03;

Az effektus gyorsaságát adja. Ezzel érdemes kicsit játszani, mert a túl lassú, vagy a túl gyors egyformán zavaró lehet.

fade-exclude = [
"class_g = 'slop'" # maim
]

A megszokott kizárásos lista.

no-fading-openclose = false

A beállítás letiltja a nyitáskori, illetve záráskori effektust, halványodást. Érdekes megoldás, ha minden másnál van fading, a nyitás/zárás esetnén nincs.

Mindkét effektus a picom alapvető megoldása, így nagyon valószínű, hogy bármelyik ágat használod abban működni fog.

Bár alapvető és régóta sok programban elérhetőek ezek az effektek, a beállításukat érdemes figyelemmel elkészíteni. Szépek, és attraktívak, ellenben nagyon rondává is tehetik a felületet. Ízlés és mértékletesség mentén dolgozzunk.

Related Posts